יום ראשון , מאי 19 2024
heen
דף הבית / תשובות לשאלות כלליות / וּזְכֹר אֶת־בּוֹרְאֶיךָ? מדוע ברבים ולא ביחיד? קהלת פרק יב א

וּזְכֹר אֶת־בּוֹרְאֶיךָ? מדוע ברבים ולא ביחיד? קהלת פרק יב א

וּזְכֹר אֶת־בּוֹרְאֶיךָ? מדוע ברבים ולא ביחיד? קהלת פרק יב א

וּזְכֹר אֶת־בּוֹרְאֶיךָ? מדוע ברבים ולא ביחיד? קהלת פרק יב א. בואו נקרא את הפרק:

קהלת פרק יב

יב וּזְכֹר אֶת־בּוֹרְאֶיךָ, בִּימֵי בְּחוּרֹתֶיךָ; עַד אֲשֶׁר לֹא־יָבֹאוּ יְמֵי הָרָעָה, וְהִגִּיעוּ שָׁנִים, אֲשֶׁר תֹּאמַר, אֵין־לִי בָהֶם חֵפֶץ׃ 2 עַד אֲשֶׁר לֹא־תֶחְשַׁךְ הַשֶּׁמֶשׁ וְהָאוֹר, וְהַיָּרֵחַ וְהַכּוֹכָבִים; וְשָׁבוּ הֶעָבִים אַחַר הַגָּשֶׁם׃ 3 בַּיּוֹם, שֶׁיָּזֻעוּ שֹׁמְרֵי הַבַּיִת, וְהִתְעַוְּתוּ אַנְשֵׁי הֶחָיִל; וּבָטְלוּ הַטֹּחֲנוֹת כִּי מִעֵטוּ, וְחָשְׁכוּ הָרֹאוֹת בָּאֲרֻבּוֹת׃ 4 וְסֻגְּרוּ דְלָתַיִם בַּשּׁוּק, בִּשְׁפַל קוֹל הַטַּחֲנָה; וְיָקוּם לְקוֹל הַצִּפּוֹר, וְיִשַּׁחוּ כָּל־בְּנוֹת הַשִּׁיר׃ 5 גַּם מִגָּבֹהַּ יִרָאוּ וְחַתְחַתִּים בַּדֶּרֶךְ, וְיָנֵאץ הַשָּׁקֵד וְיִסְתַּבֵּל הֶחָגָב, וְתָפֵר הָאֲבִיּוֹנָה; כִּי־הֹלֵךְ הָאָדָם אֶל־בֵּית עוֹלָמוֹ, וְסָבְבוּ בַשּׁוּק הַסֹּפְדִים׃ 6 עַד אֲשֶׁר לֹא־יִרחַק (יֵרָתֵק) חֶבֶל הַכֶּסֶף, וְתָרֻץ גֻּלַּת הַזָּהָב; וְתִשָּׁבֶר כַּד עַל־הַמַּבּוּעַ, וְנָרֹץ הַגַּלְגַּל אֶל־הַבּוֹר׃ 7 וְיָשֹׁב הֶעָפָר עַל־הָאָרֶץ כְּשֶׁהָיָה; וְהָרוּחַ תָּשׁוּב, אֶל־הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר נְתָנָהּ׃ 8 הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר הַקּוֹהֶלֶת הַכֹּל הָבֶל׃ 9 וְיֹתֵר שֶׁהָיָה קֹהֶלֶת חָכָם; עוֹד, לִמַּד־דַּעַת אֶת־הָעָם, וְאִזֵּן וְחִקֵּר, תִּקֵּן מְשָׁלִים הַרְבֵּה׃ 10 בִּקֵּשׁ קֹהֶלֶת, לִמְצֹא דִּבְרֵי־חֵפֶץ; וְכָתוּב יֹשֶׁר דִּבְרֵי אֱמֶת׃ 11 דִּבְרֵי חֲכָמִים כַּדָּרְבֹנוֹת, וּכְמַשְׂמְרוֹת נְטוּעִים בַּעֲלֵי אֲסֻפּוֹת; נִתְּנוּ מֵרֹעֶה אֶחָד׃ 12 וְיֹתֵר מֵהֵמָּה בְּנִי הִזָּהֵר; עֲשׂוֹת סְפָרִים הַרְבֵּה אֵין קֵץ, וְלַהַג הַרְבֵּה יְגִעַת בָּשָׂר׃ 13 סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע; אֶת־הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת־מִצְוֹתָיו שְׁמוֹר, כִּי־זֶה כָּל־הָאָדָם׃ 14 כִּי אֶת־כָּל־מַעֲשֶׂה, הָאֱלֹהִים יָבִא בְמִשְׁפָּט עַל כָּל־נֶעְלָם; אִם־טוֹב וְאִם־רָע׃

בפרק זה קהלת, שלמה המלך, נותן עצה לכל אדם ואומר: “וּזְכֹר אֶת־בּוֹרְאֶיךָ“. כאשר אנו חושבים על הבריאה, אנחנו חייבים.לחזור לספר בראשית. מה כתוב בספר בראשית?

24 וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה לְמִינָהּ, בְּהֵמָה וָרֶמֶשׂ וְחַיְתוֹ־אֶרֶץ לְמִינָהּ; וַיְהִי־כֵן׃ 25 וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת־חַיַּת הָאָרֶץ לְמִינָהּ, וְאֶת־הַבְּהֵמָה לְמִינָהּ, וְאֵת כָּל־רֶמֶשׂ הָאֲדָמָה לְמִינֵהוּ; וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי־טוֹב׃ 26 וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ; וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל־הָאָרֶץ, וּבְכָל־הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל־הָאָרֶץ׃ 27 וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת־הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ; זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם׃ 28 וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים, פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת־הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ; וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבְכָל־חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל־הָאָרֶץ׃

בראשית פרק א

שוב אנו רואים שכתוב ברבים ולא ביחיד: “וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ“. מדוע אלוהים מדבר בלשון רבים? מדוע השם אלוהים הוא הרבים של אלוה?

התשובה היא שהאלוהות היא שלוש ישויות שלא ניתן להפריד ביניהן: אלוהים האב, אלוהים הבן ואלוהים רוח הקודש. לאורך ספר התנ”ך ניתן לראות בבירור את האחדות בין אלוהים האב לאלוהים הבן ולאלוהים רוח הקודש.

בקישור הבא תוכלו לשמוע דרשה על הקטע הזה:

דרשה מקהלת יא 7 – יב 7

אנו קוראים לפעמים בתנ”ך שאלוהים מדבר על עצמו בלשון רבים (בראשית א’ 26; ג’ 22). לא היה שום מלך בישראל שדיבר על עצמו בצורה כזאת. ישנם פסוקים העושים הבדלה בין “אלוהים לאלוהים”(תהילים מה’ 8-7; אל העברים א’ 8 או “נאום יהוה לאדוני תהילים קי’ 1; מתי כב’ 46-42). ההתגלות המלאה יותר של אלוהים, כפי שהיא קיימת באב, בבן וברוח-הקדוש ניתנת לנו בברית-החדשה. כל אחד מהם נקרא אלוהים, על-אף שהברית-החדשה פוסקת שישנו אלוהים אחד.

האב הוא אלוהים. ראה ראשונה לתסלוניקים א’ 1; שנייה לפטרוס א’ 17.
רוח-הקודש היא אלוהים. ראה מעשי השליחים ה’ 4-3 שנייה אל הקורינתיים ג’17.
הבן הוא אלוהים. ראה הראשונה ליוחנן ה’ 20; טיטוס ב’ 13; יוחנן א’ 1; יוחנן א’ 14; יוחנן כ’ 28-26; מעשי השליחים כ’ 28; אל הרומיים ט’ 5; אל הקולוסים ב’ 9-8; ראשונה אל טימותיאוס ג’ 16; אל העברים א’ 8; ההתגלות א’ 8; ההתגלות א’ 18-17.

ראה גם

איפה כתוב בתורה על שמירת שבת

איפה כתוב בתורה על שמירת שבת? – איפה כתוב בתורה לשמור את השבת?

איפה כתוב בתורה על שמירת שבת? – איפה כתוב בתורה לשמור את השבת? איפה כתוב …