שבת , מאי 18 2024
heen
דף הבית / תשובות לשאלות כלליות / למה אברהם ירד למצרים? האם זה היה חטא?

למה אברהם ירד למצרים? האם זה היה חטא?

למה אברהם ירד למצרים? האם זה היה חטא?

למה אברהם ירד למצרים? האם זה היה חטא? – זוהי שאלה שרבים שואלים. לא ניתן להשיב על שאלה זו מבלי לקרוא את הקטע מספר בראשית המתאר את ירידתו למצרים. אז בואו נקרא את בראשית פרק יב’:

בראשית פרק יב

יב וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־אַבְרָם, לֶךְ־לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ; אֶל־הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ׃ 2 וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל, וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ; וֶהְיֵה בְּרָכָה׃ 3 וַאֲבָרֲכָה מְבָרְכֶיךָ, וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר; וְנִבְרְכוּ בְךָ, כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה׃ 4 וַיֵּלֶךְ אַבְרָם, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו יְהוָה, וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ לוֹט; וְאַבְרָם, בֶּן־חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה, בְּצֵאתוֹ מֵחָרָן׃ 5 וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת־שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת־לוֹט בֶּן־אָחִיו, וְאֶת־כָּל־רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ, וְאֶת־הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר־עָשׂוּ בְחָרָן; וַיֵּצְאוּ, לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן, וַיָּבֹאוּ אַרְצָה כְּנָעַן׃ 6 וַיַּעֲבֹר אַבְרָם בָּאָרֶץ, עַד מְקוֹם שְׁכֶם, עַד אֵלוֹן מוֹרֶה; וְהַכְּנַעֲנִי אָז בָּאָרֶץ׃ 7 וַיֵּרָא יְהוָה אֶל־אַבְרָם, וַיֹּאמֶר לְזַרְעֲךָ, אֶתֵּן אֶת־הָאָרֶץ הַזֹּאת; וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ, לַיהוָה הַנִּרְאֶה אֵלָיו׃ 8 וַיַּעְתֵּק מִשָּׁם הָהָרָה, מִקֶּדֶם לְבֵית־אֵל וַיֵּט אָהֳלֹה; בֵּית־אֵל מִיָּם וְהָעַי מִקֶּדֶם, וַיִּבֶן־שָׁם מִזְבֵּחַ לַיהוָה, וַיִּקְרָא בְּשֵׁם יְהוָה׃ 9 וַיִּסַּע אַבְרָם, הָלוֹךְ וְנָסוֹעַ הַנֶּגְבָּה׃    פ

10 וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ; וַיֵּרֶד אַבְרָם מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם, כִּי־כָבֵד הָרָעָב בָּאָרֶץ׃ 11 וַיְהִי כַּאֲשֶׁר הִקְרִיב לָבוֹא מִצְרָיְמָה; וַיֹּאמֶר אֶל־שָׂרַי אִשְׁתּוֹ, הִנֵּה־נָא יָדַעְתִּי, כִּי אִשָּׁה יְפַת־מַרְאֶה אָתְּ׃ 12 וְהָיָה, כִּי־יִרְאוּ אֹתָךְ הַמִּצְרִים, וְאָמְרוּ אִשְׁתּוֹ זֹאת; וְהָרְגוּ אֹתִי וְאֹתָךְ יְחַיּוּ׃ 13 אִמְרִי־נָא אֲחֹתִי אָתְּ; לְמַעַן יִיטַב־לִי בַעֲבוּרֵךְ, וְחָיְתָה נַפְשִׁי בִּגְלָלֵךְ׃ 14 וַיְהִי כְּבוֹא אַבְרָם מִצְרָיְמָה; וַיִּרְאוּ הַמִּצְרִים אֶת־הָאִשָּׁה, כִּי־יָפָה הִוא מְאֹד׃ 15 וַיִּרְאוּ אֹתָהּ שָׂרֵי פַרְעֹה, וַיְהַלְלוּ אֹתָהּ אֶל־פַּרְעֹה; וַתֻּקַּח הָאִשָּׁה בֵּית פַּרְעֹה׃ 16 וּלְאַבְרָם הֵיטִיב בַּעֲבוּרָהּ; וַיְהִי־לוֹ צֹאן־וּבָקָר וַחֲמֹרִים, וַעֲבָדִים וּשְׁפָחֹת, וַאֲתֹנֹת וּגְמַלִּים׃ 17 וַיְנַגַּע יְהוָה אֶת־פַּרְעֹה נְגָעִים גְּדֹלִים וְאֶת־בֵּיתוֹ; עַל־דְּבַר שָׂרַי אֵשֶׁת אַבְרָם׃ 18 וַיִּקְרָא פַרְעֹה לְאַבְרָם, וַיֹּאמֶר מַה־זֹּאת עָשִׂיתָ לִּי; לָמָּה לֹא־הִגַּדְתָּ לִּי, כִּי אִשְׁתְּךָ הִוא׃ 19 לָמָה אָמַרְתָּ אֲחֹתִי הִוא, וָאֶקַּח אֹתָהּ לִי לְאִשָּׁה; וְעַתָּה הִנֵּה אִשְׁתְּךָ קַח וָלֵךְ׃ 20 וַיְצַו עָלָיו פַּרְעֹה אֲנָשִׁים; וַיְשַׁלְּחוּ אֹתוֹ וְאֶת־אִשְׁתּוֹ וְאֶת־כָּל־אֲשֶׁר־לוֹ׃

למה אברהם ירד למצרים? האם זה היה חטא?

אז למה אברהם ירד למצרים? כתוב שהיה רעב כבד בארץ. תארו לעצמכם שאין אוכל בארץ ישראל ואתם שומעים שבקפריסין יש אוכל ושאתם יכולים לעבור לגור שם, האם לא הייתם עוברים לגור שם?. אברהם לא ירד למצרים כי הוא רצה להתעשר, הוא ירד למצרים כדי שהוא ושרה יוכלו לחיות, העבדים שלהם וגם החיות שלהם. השאלה היא האם מבחינת אלוהים זה היה חטא?

למה אברהם ירד למצרים? האם זה היה חטא?

מה אלוהים ביקש מאברהם?, כאשר אברהם הגיע לארץ ישראל אלוהים אמר לו: “לְזַרְעֲךָ, אֶתֵּן אֶת־הָאָרֶץ הַזֹּאת“. זאת אומרת שאלוהים רצה שאברהם יישאר בארץ ישראל ולא ירד למצרים. כאשר אנחנו לא מצייתים לאלוהים זה חטא. בנוסף לחטא של חוסר צית לאלוהים אברהם גרם לשרה לשקר ולקח רכוש גדול עבורה מבלי לומר שהיא אישתו ואסור לגבר אחר להתקרב אליה. מישהו יכול לשאול: “אבל מה יכול אברהם היה לעשות? הרי היה רעב כבד?”

למה אברהם ירד למצרים? האם זה היה חטא?

אברהם גר בנגב בעת שהיה רעב כבד בארץ. האם אלוהים אמר לו שהוא חייב להיות דווקא בנגב? – לא! , אז מה יכול אברהם היה לעשות? – הוא היה יכול לעבור לאיזור הגליל למשל, ליד הכנרת ושם היה לו, לעבדיו ולחיות שלו מספיק מים ומזון. אז אלוהים לא גרם לכך שאברהם היה חייב לרדת למצרים אך בהחלט היה כאן ניסיון שאברהם היה יכול לעמוד בו מבלי להיכשל ומבלי להכשיל את אישתו שרה.

זה חשוב שאנחנו נלמד מהטעות של אברהם שתמיד יש לאלוהים דרך מוצא שהיא ללא חטא. מה שעלינו לעשות זה להתפלל ולבקש מאלוהים שהוא יפקח את עינינו לראות את דרך המוצא גם במצבים קשים כמו רעב כבד בארץ.

ראה גם

איפה כתוב בתורה על שמירת שבת

איפה כתוב בתורה על שמירת שבת? – איפה כתוב בתורה לשמור את השבת?

איפה כתוב בתורה על שמירת שבת? – איפה כתוב בתורה לשמור את השבת? איפה כתוב …