שבת , מאי 18 2024
heen
דף הבית / תשובות לשאלות כלליות / מדוע אלוהים בחר באברהם ? למה אברהם נבחר?

מדוע אלוהים בחר באברהם ? למה אברהם נבחר?

מדוע אלוהים בחר באברהם ? | מדוע אלוהים בחר דווקא באברהם ? למה אברהם נבחר?

מדוע אלוהים בחר באברהם | מדוע אלוהים בחר דווקא באברהם ? – למה אברהם נבחר? , את התשובה נוכל למצוא בספר התנ”ך. בספר יהושוע אנו קוראים שאברהם נולד למשפחה של עובדי אלילים. בואו נקרא את הקטע: ” 2 וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל־כָּל־הָעָם, כֹּה־אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, בְּעֵבֶר הַנָּהָר, יָשְׁבוּ אֲבוֹתֵיכֶם מֵעוֹלָם, תֶּרַח אֲבִי אַבְרָהָם וַאֲבִי נָחוֹר; וַיַּעַבְדוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים׃ 3 וָאֶקַּח אֶת־אֲבִיכֶם אֶת־אַבְרָהָם מֵעֵבֶר הַנָּהָר, וָאוֹלֵךְ אוֹתוֹ בְּכָל־אֶרֶץ כְּנָעַן; וָאֶרֶב (וָאַרְבֶּה) אֶת־זַרְעוֹ, וָאֶתֶּן־לוֹ אֶת־יִצְחָק׃ 4 וָאֶתֵּן לְיִצְחָק, אֶת־יַעֲקֹב וְאֶת־עֵשָׂו; וָאֶתֵּן לְעֵשָׂו אֶת־הַר שֵׂעִיר לָרֶשֶׁת אוֹתוֹ, וְיַעֲקֹב וּבָנָיו יָרְדוּ מִצְרָיִם׃” (יהושוע פרק כד’)

כאשר אברהם היה עובד אלילים באור כשדים אלוהים נגלה אליו וקרא לו ללכת לארץ כנען כפי שכתוב בספר בראשית פרק טו’: “7 וַיֹּאמֶר אֵלָיו; אֲנִי יְהוָה, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאוּר כַּשְׂדִּים, לָתֶת לְךָ אֶת־הָאָרֶץ הַזֹּאת לְרִשְׁתָּהּ׃”.

אלוהים נגלה אל אברהם שוב כאשר הוא היה בחרן וקרא לו ללכת לארץ כנען כפי שכתוב בספר בראשית פרק יב’: “1 וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־אַבְרָם, לֶךְ־לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ; אֶל־הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ׃ 2 וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל, וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ; וֶהְיֵה בְּרָכָה׃ 3 וַאֲבָרֲכָה מְבָרְכֶיךָ, וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר; וְנִבְרְכוּ בְךָ, כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה׃ 4 וַיֵּלֶךְ אַבְרָם, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו יְהוָה, וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ לוֹט; וְאַבְרָם, בֶּן־חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה, בְּצֵאתוֹ מֵחָרָן׃ 5 וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת־שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת־לוֹט בֶּן־אָחִיו, וְאֶת־כָּל־רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ, וְאֶת־הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר־עָשׂוּ בְחָרָן; וַיֵּצְאוּ, לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן, וַיָּבֹאוּ אַרְצָה כְּנָעַן׃”. אנחנו רואים שאחת הסיבות שנבחא אברהם היא כדי שדרכו יבורכו כל משפחות האדמה, כלומר כל הגויים.

מדוע אלוהים בחר באברהם ? | מדוע אלוהים בחר דווקא באברהם ?

אלוהים מגלה לנו סיבה נוספת לכך שהוא בחר באברהם בספר בראשית פרק יח’: “19 כִּי יְדַעְתִּיו, לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת־בָּנָיו וְאֶת־בֵּיתוֹ אַחֲרָיו, וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ יְהוָה, לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט; לְמַעַן, הָבִיא יְהוָה עַל־אַבְרָהָם, אֵת אֲשֶׁר־דִּבֶּר עָלָיו׃”

כאשר אנו קוראים בספר התנ”ך ומחפשים תשובה לשאלה מדוע אלוהים בחר דווקא באברהם, אנו מוצאים את המטרות שלשמן אלוהים בחר באברהם אך אנחנו לא מוצאים סיבות הנעוצות באברהם עצמו. זאת אומרת שאנחנו לא מוצאים למשל שאברהם היה אדם צדיק ולכן אלוהים בחר בו. לפי מה שאנחנו קוראים הוא היה עובד אלילים כמו הוריו.

אז על בסיס הכתוב בתנ”ך לא נוכל לומר שאברהם היה טוב יותר מאחרים ולכן אלוהים בחר בו. גם לא נוכל לומר שאלוהים ידע שאברהם יהיה טוב יותר מאחרים ולכן בחר בו כי אנחנו יודעים שגם אברהם חטא (כמו שאר אנשי האמונה בתנ”ך).

אברהם זכה בחסד להתגלות אלוהית בהיותו עובד אלילים ואלוהים בחר בו להיות האב של העם הנבחר אשר דרכו יבוא המשיח ישוע מזרע דוד ודרכו תבוא ברכה לכל העמים.

מדוע אלוהים בחר באברהם ? | מדוע אלוהים בחר דווקא באברהם ?

למה אברהם נבחר?

שאלות נוספות:

האם אלוהים סולח ? האם יש חטאים שאין עליהם כפרה ?

וּזְכֹר אֶת־בּוֹרְאֶיךָ? מדוע ברבים ולא ביחיד? קהלת פרק יב א

עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר מנוקד – עֵץ־חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ וְתֹמְכֶיהָ מְאֻשָּׁר – משלי ג יח

איזה רב אמר שישעיה נג מדבר על המשיח?

איפה כתוב בתנ”ך על חנוכה? האם היה נס פך השמן? האם מצאו כד קטן?

מדוע נחרב בית המקדש השני? למה חרב הבית השני?

למה אברהם ירד למצרים? האם זה היה חטא?

למה אלוהים הקשה את לב פרעה ? – ואחר כך העניש אותו?

איפה כתוב בתורה על שמירת שבת? – איפה כתוב בתורה לשמור את השבת?

איפה כתוב בתורה על עולם הבא

איפה כתוב דרך ארץ קדמה לתורה? האם כתוב בתורה: דרך ארץ קדמה לתורה?

ראה גם

איפה כתוב בתורה על שמירת שבת

איפה כתוב בתורה על שמירת שבת? – איפה כתוב בתורה לשמור את השבת?

איפה כתוב בתורה על שמירת שבת? – איפה כתוב בתורה לשמור את השבת? איפה כתוב …